میزگرد موج فرهنگی در شعر مازندران؛ آری یا خیر؟ با حضور شاعران سوادکوهی و استانی

میزگرد موج فرهنگی در شعر مازندران؛ آری یا خیر؟ با حضور شاعران سوادکوهی و استانی

از مخالفت با موزه‌داری شاعران برای زبان مازندرانی تا تاثیر «دل‌گپ» در گردهمایی شاعران تبری با حضور شاعران سوادکوهی

به گزارش سای خبری تحلیلی اخبار سوادکوه(سوادکوه‌نیوز) و خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، میزگرد «راهکار‌ها و موانع ایجاد یا تقویت موج فرهنگی در شعر مازندران» با حضور شاعران و مسؤولان انجمن‌های شعر و کارشناسان فرهنگی و ادبی در خبرگزاری فارس استان مازندران برگزار شد.

*توجه به تاثیر فرهنگ در زندگی اجتماعی متعارف و سالم

هدف از برگزاری این میزگرد بررسی موضوع موج‌آفرینی یا تقویت آن در شعر مازندرانی است که ساخت و پخش برنامه«دل‌گپ» را می‌توان از نمونه‌های موفق در این راستا دانست که نویسنده این برنامه در این میزگرد به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

به نظر می‌رسد رشد و اعتلای فرهنگی با هدف اثر‌گذاری و نهادینه کردن ارزش‌های مورد نظر به منظور دست‌یابی به اهداف مختلف در حوزه‌های متنوع باید مورد نظر باشد تا تاثیر فرهنگ در زندگی اجتماعی متعارف و سالم را مشاهده کرد.

* عدم استفاده کافی از شاخص‌های تخیل و زبان شعری در اشعار مازندرانی

لطف‌الله سعیدی‌فر شاعر و پژوهشگر مازندرانی با اشاره به اینکه برنامه تلویزیونی «دلِ گپ»، از جمله برنامه‌هایی‌ست که به ترویج فرهنگ، ادبیات و به ویژه شعرِ بومی تبری می‌پردازد، گفت: با توجّه به استقبال مردمِ فرهنگ‌دوست و نیز شاعران و اهالیِ ادب و اندیشه از سری اوّل این برنامه، قسمت‌های دوم و سوم آن نیز در دست ساخت قرار گرفت که با انتخاب 72 شاعر از میان نزدیک به 300 شاعرِ متقاضی تهیه شده است.

نویسنده برنامه تلویزیونی «دلِ گپ» با اشاره به اینکه «امیر‌خوانیِ موضوع‌محور»، «آشنایی با چیستان‌های مناطق مختلف استان»، «آشنایی با مفهومِ ضرب‌المثل‌ها و زبانزدهای بومی»، «بداهه‌سُرایی»، «آشنایی با مشاهیر ادبی مازندران» و «شعرخوانی» از مهم‌تر ین بخش‌های برنامه است، افزود: از وجوهِ مهمِ این برنامه، پرداختن به بخشِ «شعر طنز» و نیز حضورِ یک داور با گویشِ غربِ استان در ساختارِ برنامه تلویزیونیِ «دل گپ» است که از نظرِ کارکردی، تأثیرِ زیادی در پویاییِ زبان و شعر تبری داشت و در طراحیِ دکور برنامه، تصویرهایی بسیار طبیعی و جذّاب از شاخص‌ترین نمادهای طبیعی مازندران انتخاب شده است تا جاذبه‌هایی را برای صنعتِ بوم‌گردیِ استان نیز به وجود آورَد.

عضو انجمن تبری‌سرایان مازندران با اشاره به اینکه در این برنامه، شاعرانی خارج از جغرافیای فعلی مازندران یعنی مناطقِ قصران، شمشک، میگون، فیروزکوه، کردکوی، بندرگز، گرگان و مهدی‌شهرِ سمنان که به زبان تبری سخن می‌گویند، شرکت کردند، اظهار کرد: تلاش شد در این سری، تنوّع در گویش‌های مختلف مانند گویش تنکابنی، سوادکوهی، رامسری، کجوری، گویشِ مناطقِ آمل، بابل، نور، کلاردشت و نیز شرق استان با پراکندگیِ مناسبی رعایت شود.

سعیدی‌فر با بیان اینکه مجموعة «دل گپ 2 و 3» را مهدی رازقی (تهیّه کننده) با همکاریِ محمّدرضا ولی (کارگردان)، وحید دانا (طراح و مجری)، لطف‌الله سعیدی‌فر (نویسنده) و داوود مهاجر (مدیر تولید)، با حضور سه داورِ «استاد حجت‌الله حیدری» (سوادکوه)، «علی حسن‌نژاد» (مرکز) و «ولی‌الله پاشا» (غرب استان) جلوی دوربین سیمای مرکز مازندران بُردند، افزود: از مهم‌ترین آسیب‌های پیشِ‌روی جریانِ شعرِ تبری، نداشتنِ رسم الخط واحد و منابعِ نوشتاری و مکتوب است که رسم‌الخط واحد می‌تواند در انتقالِ مفاهیم، ساختِ ترکیبات بدیع، تعابیر و کشف شاعرانه کمک کند و انتقالِ پیام و مضامینِ شعری را راحت‌تر انجام دهد.

وی توجه گسترده به عاطفه و موسیقی و عدم استفاده کافی از شاخص‌های تخیل و زبان شعری را از مهم‌تر‌ین آسیب‌های شعر مازندرانی توصیف کرد.

*شاعران نباید موزه‌داری زبان مازندرانی را انجام دهند

علی حسن‌نژاد مدیر گروه فرهنگی آیین زندگی با اشاره به اینکه موسیقی از دلایل ماندگاری شعر دهه‌های گذشته در استان مازندران است که برای سال‌های اخیر هم این روند وجود دارد، گفت: تلاش برای شخصیت‌دهی مستقل به شعر تبری باید مورد نظر باشد و معروف‌ترین شاعران ما کسانی هستند که خواننده‌ای‌، اشعار آنان را بخواند.

وی با بیان اینکه موسیقی و شعر با شخصیت‌های جدا باید مورد بررسی قرار گیرد، افزود: جریان 80 ساله شعر مازندرانی با حضور شاعران برتر دوره‌های مختلف را شاهد هستیم و اشعار غلام‌رضا کبیری و منظومه چِکل دو شیوه جدید تفکر و جهان‌بینی در اشعار تبری را به وجود آوردند که در شاعران بعدی تأثیر گذاشت.

مدیر گروه آیین زندگی دهه 60 را دهه حضور شاعران ناب توصیف کرد و با اشاره به اینکه در دهه 70 شاهد تلفیق اشعار تبری و فارسی هستیم، خاطر‌نشان کرد: شعر امروز مازندرانی دارای شناسنامه است و شاعران مقید به قالب‌های قبلی با جهان‌بینی جدید هستند.

حسن‌نژاد با بیان اینکه نگران زبان مازندرانی هستم و شاعران نباید موزه‌داری زبان مازندرانی را انجام دهند، گفت: اشعار مازندرانی به شرط ترجمه مناسب، قابلیت جهانی‌شدن دارند.

*کمک رسانه‌ها برای تقویت شعر مازندران

فهیمه محمودی مدیر انجمن کافه‌کتاب ساری با اشاره به اینکه در فضای عمومی جامعه هم باید خوراک دهی لازم برای شعر و مفاهیم آن انجام شود، گفت: تلویزیون مهم‌ترین ابزار برای خوراک دهی است.

وی با اشاره به عملکرد شبکه تبرستان و با بیان اینکه مراجعه‎ای به تلویزیون ندارد، افزود: تهیه و پخش برنامه‌های تخصصی باید مورد نظر باشد تا از توانمندی تلویزیون بهره‌برداری کرد و از سطحی‌نگری فرهنگی خارج شده است.

محمودی از رخدادهای خوب در عرصه فضای شعر مازندران با شاعران قوی خبر داد و خاطر نشان کرد: شعر‌های خوب کمتر در استان مشاهده می کنیم که نیاز است با کمک رسانه‌ها به تقویت آن کمک کرد.

* سرودن شعر تبری «سه شنبه بازار» با حضور یک‌ساله در بازار روز زیراب

رئیس انجمن شعر زیراب سوادکوه با بیان اینکه در اشاعه فرهنگ و فرهنگ سازی حفظ زبان تبری باید از خودمان شروع کنیم، گفت: تغییر نگاه با توجه به ابزار اطراف، باعث ماندگاری شعر تبری می شود.

مبین اکبرنژاد با بیان اینکه در گستره کلمات تبری مشکلی نداریم و به اندازه کافی برای علاقه‌مندان به این زبان کلمه داریم، افزود: اتفاقات و ابزار اطراف خودمان را در شعر بیاوریم تا بر قدرت اشعار مازندرانی افزوده شود.

وی با بیان اینکه برای سرودن شعر تبری «سه شنبه بازار» حدود یک‌سال در بازار روز زیراب حضور پیدا کرد تا با رفتار‌ها و کلمات رایج آن آشنا شود، گفت: نزدیکی به موضوع شعر با استفاده از شاخص های شعری مورد توجه قرار گیرد.

* تأثیر منفی تفاوت لهجه‌ها و گویش‌ها بر پویایی شعر مازندرانی

عضو انجمن شعر شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه نقش رسانه برای ارتقای سطح شعر تبری باید به روز و مستمر باشد، گفت: رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی و کمک به تقویت فرهنگ تلاش کنند.

وی با بیان اینکه در مازندران با تفاوت لهجه‌ها و گویش‌ها روبرو هستیم که بر پویایی شعر مازندرانی تأثیر منفی می‌گذارد، افزود: برگزاری جلسات ادبی و برنامه «دل‌گپ» که از شبکه تبرستان پخش شد در نزدیکی لهجه‌ها و گویش‌های استان تأثیر مفیدی داشت.

رضایی گفت: رسانه‌ها یا ادارات و نهاد‌ها توان شاعر‌سازی ندارند ولی می‌توانند تسریع‌کننده فعالیت‌ها و پویایی اشعار باشند.

*توجه به سنت و بستر فرهنگی برای غنی‌کردن اشعار

علی اصلانی از شاعران ساری نیز با اشاره تفاوت بین شعر و نظم، گفت: زبان شعری زبان خود‌ارجاعی است.

وی با بیان اینکه موسیقی می‌تواند به شعر کمک کند و موسیقی یک زبان است، افزود: زندگی ما چند‌وجهی است و زبان باید غنا داشته باشد تا تأثیر‌گذاری خود را نشان دهد.

اصلانی با اشاره به اینکه با حفظ آموزه‌ها و رفتار‌های بومی و با استفاده از تکنیک‌های شعری می‌توان اشعار را قابل‎ترجمه و برای انتقال به دیگران آماده کرد، گفت: در غنی‌کردن اشعار باید به سنت و بستر فرهنگی توجه شود.

*پویایی شعر با ترجمه و جهانی‌شدن

عضو انجمن شعر ساری با بیان اینکه باید از زبان مشترک با جهان سخن گفت تا به تعالی اشعار کمک کرد، گفت: چگونگی ارتباط شعر مازندرانی با جهان باید مورد توجه قرار گیرد.

تیرداد راد از قابلیت زبان و اشعار برای ترجمه و جهانی‌شدن خبر داد و افزود: محتوا و کیفیت شعر باید قابلیت ترجمه و جهانی‌شدن داشته باشد تا به پویایی دست یابد.

این شاعر مازندرانی گفت: زبان مشترک با جهان برای رشد اشعار باید مورد نظر قرار گیرد تا به قابلیت‎‌های آن دسترسی پیدا کند و اگر موسیقی به صادرات شعر برای فرهنگ‌های دیگر کمک کند قابل تقدیر است.

*شاخص‌های تقویت موج فرهنگی در شعر مازندران

موج‌آفرینی یا تقویت موج‌های فرهنگی با توجه به حجم و اثر‌گذاری آن باید مورد توجه باشد و با در نظر‌ گرفتن دیدگاه‌های شاعران حاضر در میزگرد خبرگزاری فارس استان مازندران، می‌توان ابعاد توانمندی‌ها، مشکلات و راهکار‌ها را تعیین کرد که شخصیت‌دهی به شعر جدای از سایر بخش‌ها و عدم وابستگی آن به حوزه‌های دیگر، استفاده اثر‌گذار‌تر از رسانه‌ها برای تقویت حوزه فرهنگی، بهره‌برداری بهینه‌تر از حوزه ترجمه برای جهانی‌شدن شعر، توجه به بستر‌های فرهنگی برای غنای شعر، فرهنگ سازی تقویت زبان تبری، استفاده از همه شاخص‌های شعری در اشعار و فعالیت ویژه فرهنگی خبرگزاری فارس را می‌توان چکیده‌ای از بحث‌های مطرح‌شده در میزگرد «راهکار‌ها و موانع ایجاد یا تقویت موج فرهنگی در شعر مازندران» ذکر کرد.

گزارش از عمران اکبرنژاد

مطالب پیشنهادی :

درباره نویسنده

603 مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

تمام حقوق این سایت برای © 2017 سوادکوه نیوز. محفوظ است.
طراحی و اجرا محمد یوسفی سرخی